Kde získat potřebné dokumenty k nemovitosti postavené před 2. světovou válkou?
K čemu je dobrý stavební archiv?
Prodávám klientovi suterénní byt, který se nachází na stejném podlaží jako sklepy. V kupní smlouvě je uvedeno, že jde o jednotku určenou k bydlení nebo jako nebytový prostor. V listu vlastnictví je to formulováno trochu jinak a ještě jinak je to v prohlášení vlastníka. Jak tedy mám jako realitní makléřka nemovitost inzerovat, abych neuváděla případné zájemce o koupi v omyl a někoho nepoškodila? Potřebuji kolaudační rozhodnutí nebo jiný dokument, který by vnesl do této záležitosti jasno. Bytový dům byl postaven ještě před 2. světovou válkou a současné SVJ nemá potřebné listiny k dispozici. Kam se tedy obrátit?
Podle § 154 odst. 1 písm. e) zákona č. 183/2006 Sb. o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) v platném znění
je vlastník stavby povinen uchovávat po celou dobu trvání stavby dokumentaci jejího skutečného provedení, rozhodnutí, osvědčení, souhlasy, ověřenou projektovou dokumentaci, popřípadě jiné důležité doklady týkající se stavby.
Tyto podklady by se měly nacházet v archivu stavebního úřadu, kam mají občané přístup, pokud potřebují informace k nemovitosti, kterou vlastní nebo k ní mají právní vztah, případně můžete udělit plnou moc třetí osobě, která pro vás celou věc zařídí. Novější listiny jsou již v archivu v digitální podobně. Jde-li o starší informace, jako v případě bytového domu postaveného v r. 1938, si však musím domluvit schůzku v archivu a projít několik fasciklů list po listu a pátrat po potřebných informacích. Když najdu, co potřebuji, mohu si nechat za úplatu vyhotovit kopie dokumentů.
V Praze 9, kde prodávám velkou část nemovitostí v mém portfoliu a kam se tedy nejčastěji obracím, se nachází v 3. podzemním podlaží Radnice Městské části Prahy 9 ve Vysočanech.